Nedenfor ses en brainstorm over, hvilke personer/fagfolk vi ser som værende motivationsfaktorer for Claus til at ændre livsstil.
Aaron Antonovsky
er en tidligere medicinsk sociolog, med interessen i evnen for at håndtere
stress. Han arbejder ud fra en salutogenetisk tilgang, hvilket vil sige, han
ser på, hvad der skaber sundhed. Han arbejder ud fra en teori om ”oplevelse af
sammenhæng”(OAS). OAS er meget individuelt, men bunder ud i, at hvis vi er
ressourcestærke, klarer vi os oftest bedre. Begreberne i figuren nedenfor viser
hovedbegreberne i Antonovskys teori. De generelle modstandsressourcer består af:
det sociale netværk, gener, verdensforståelse, grundværdier(holdninger),
materielle goder og kulturen man arbejder og lever i – hvis mennesket har
disse, bliver det muligt at sætte utallige stressfaktorer ind i en meningsfuld
sammenhæng.
Antonovsky arbejder
ud fra de tre begreber:
- Begribelighed: Man har en kognitiv forståelse til at se, hvad der sker omkring en. Det er ikke sikkert det er ønskværdigt, men man ved, hvad der sker.
- Håndterbarhed: Man har ressourcer (ægtefælle, venner, troen på en Gud) til rådighed, som kan bruges til at handle på, hvad der sker omkring en.
- Meningsfuldhed: Man er følelsesmæssigt engageret eller motiveret i noget, og at dette på en eller anden måde giver mening.
Stressorer er
ting, der kan påvirke mennesket, og som mennesket skal bruge ressourcer til at
mestre. Der findes kroniske stressorer (personlighed, tilhørsforhold til
bestemte grupper i samfundet eller kulturelle forventninger med uddannelse,
stifte familie osv.), livsbegivenheder (miste forælder, blive gift, blive
fyret) og akutte dagligdags irritationsmomenter (lektier, rengøring, økonomi). Livsforhold
der kan påvirke menneskets OAS. Livsforhold kan fx være egne følelse, relationer til
ens nærmeste og hovedbeskæftigelse.
Pierre Bourdieu var fransk sociolog og arbejder ud fra flere begreber, hvor vi har valgt at belyse begrebet ”habitus”, som betyder:
” Begrebet habitus kan oversættes til værdi- og normsystemer, kulturelle
vaner eller holdningssystemer som den enkelte og mange enkelte i fællesskab -
orienterer sig efter. Habitus er de kropslige og kognitive strukturer, der
ligger til grund for menneskers handlinger, de meninger de har, og de valg de
træffer - deres praksis” (Bourdieu & Wacquant 1996, 106)
Eftersom habitus er noget vi lærer gennem opvæksten, og som er et resultat
af de sociale erfaringer, hukommelse, tanker og handlinger, som vi har haft
livet igennem, har dette betydning for de handlinger og normer, vi hver især
skaber som mennesker. Vi ved ikke, hvordan Claus’ opvækst har været med hensyn
til kost, rygning, alkohol og fysisk aktivitet, og derfor kan vi ikke sige,
hvordan Claus’ voksenliv er præget af dette. Claus har været i hotel- og resturationsbranchen
igennem flere år. I og med han har været i det samme erhverv i flere år kunne
man forestille sig, der sker en form for tertiær socialisering i forhold til
det erhverv, han befinder sig i. Normen i dette erhverv kunne muligvis være en
smøg for at slappe af eller en øl eller to efter arbejde, for at kunne indgå i
det sociale.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar